De stad Geraardsbergen is erin geslaagd de doelstellingen te behalen voor het SAVE charter Steden en Gemeenten. Dit charter werd in 2011 ontwikkeld door lotgenotenorganisatie OVK (Ouders van Verongelukte Kinderen). 

Het is de bedoeling om steden en gemeenten aan te sporen een veiliger mobiliteitsbeleid te voeren, en hiermee het aantal verkeersongevallen bij kinderen en jongeren drastisch te doen dalen.

De stad en de lokale politie engageerden zich door op 22 oktober 2014 het charter te ondertekenen en te werken aan een SAVE actieplan verkeersveiligheid. Bijna 2 jaar later werpt dit vruchten af. De stad krijgt als 27e het SAVE label omdat ze haar SAVE actiejaar succesvol heeft afgerond. De punten die het behalen van deze doelstelling mogelijk maakte waren onder meer een invoering van een zone 30 in gans het centrum en te overleggen met de verschillende dorpsraden voor ingrepen op het gebied van de verkeersveiligheid. Alle infrastructuurwerken werden steeds voor advies voorgelegd aan de werkgroep verkeer. Gevaarlijke kruispunten voor de zwakke weggebruiker werden heringericht. Er werd tevens een schoolrouteplan opgemaakt.

De politiezone Geraardsbergen-Lierde van haar kant zette maximaal in op snelheidscontroles, door het gebruik van het nieuwe digitale flitstoestel. Ook de controles op alcohol en drugs zijn een niet onbelangrijk punt in het zonaal veiligheidsplan. Het anpr voertuig maakt een gemakkelijkere controle van de boorddocumenten mogelijk. In dit voertuig wordt de databank van de verzekeringen up-to-date gehouden. Vluchtmisdrijven worden aangepakt door medewerking te vragen aan garagisten en koetswerkherstellers.