Unizo Geraardsbergen, de vereniging van zelfstandige ondernemers, kaartte al eerder de mogelijke problemen rond het volledig afsluiten van de overweg aan. Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de NMBS, vernieuwd de overweg tot 11 november. De overweg was dringend aan vernieuwing toe. Menig autobestuurder ergerde zich aan de hobbelige overweg. Ook de omwonenden werden menig keer uit hun slaap gewekt door het lawaai dat het verkeer veroorzaakte.

"De communicatie rond deze werken en de aanpak ervan zijn een staaltje van wanbeheer en het negeren van de noden van de burgers, voetgangers, pendelaars en handelaars", zegt Robin Schryers, voorzitter van Unizo Geraardsbergen. "We worden sinds maandag overstelpt met klachten. Zo is er de omleiding die wordt voorzien via de Hoge Buizemont, een straat waar voor het ogenblik enkel plaatselijk verkeer is toegelaten door de werken die er plaats vinden." Volgens Steff De Vos, woordvoerder van Geraardsbergs burgemeester De Chou, is de NMBS de oorzaak van alle ellende. "Men stelt ons voor een voldongen feit. Er zijn immers niet veel manieren hoe die omleiding kan gebeuren. Wanneer het weer dit toelaat wordt er nog deze week geasfalteerd op de Hoge Buizemont. Dit brengt normaal geen andere grote ongemakken met zich mee."

"Maar bij deze onprofessionele aanpak blijft het niet", zegt Schryers. "De politie van Geraardsbergen zou de opdracht gekregen hebben om de voetgangers die toch de spoorweg oversteken te beboeten. De maar liefst 100 euro boete is een kaakslag voor de handelaars en de voetgangers en lijkt eerder op een repressieve maatregel dan een veiligheidsbekommernis. Een dame die een ouder persoon zag struikelen aan de werken, belde naar de veiligheidsdienst van Geraardsbergen en kreeg het laconiek antwoord dat ze zich moest wenden tot de Spoorwegen. Van klantvriendelijkheid gesproken..."

 

Unizo Geraardsbergen vraagt dringend dat de problemen op een professionele manier worden aangepakt en dat de burgers en handelaars niet zomaar aan hun lot worden overgelaten door de veiligheidsambtenaren en de politieke verantwoordelijken. Eerder stelde Unizo voor om een voetgangersbrug te plaatsen over de spooroverweg.